Concept-verkiezingsprogramma met regelnummers

<Onderdeel: inleiding>

1080 Veel Nederlanders zijn in de afgelopen jaren juist bezorgd geworden over hun toekomst.

1081 Daarin spelen grote kwesties zoals de ongeremde immigratie, zware criminaliteit, steeds beter zichtbare klimaatverandering, en de aanval op Oekraïne natuurlijk een rol

 

<Onderdeel: Hoofdstuk 3.3.1 t/m 3.3.4>

1194 3.3.1 Grip

1195 Het migratiestelsel functioneert niet goed, op dit moment overkomt migratie ons. 1196 Als gevolg daarvan bepalen we niet zelf voor hoeveel en voor welke mensen er plek is in ons land, maar doen anderen dat. 1197 In het slechtste geval mensensmokkelaars en arbeidsuitbuiters. 1198 Het heeft in de afgelopen jaren een situatie van vrijwel ongeremde immigratie opgeleverd en dat is meer dan ons land aan kan. 1199 Het heeft de woningnood substantieel vergroot, het heeft sommige wijken en dorpen overspoeld met arbeidsmigranten, het heeft de hele asielketen zwaar overbelast. 1200 En veel Nederlanders maken zich als gevolg daarvan grote zorgen over de toekomst van ons land. 1201 Laat duidelijk zijn: migratie is van alle tijden, grenzen stellen is dat ook. 1202 De overheid moet grenzen stellen en handhaven en zo weer grip krijgen op migratie.

1203

1204 3.3.2 Vluchtelingen

1205 Nederland moet natuurlijk altijd bereid zijn om mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en geweld, veiligheid te bieden. 1206 Maar dat kan niet door grenzeloos iedereen die zich aandient hier op te vangen. 1207 Dat zijn meer mensen dan voor wie we woonruimte hebben, en dan we zorg en 6 onderwijs kunnen bieden. 1208 Het zijn bovendien meer mensen dan we met voldoende aandacht op weg kunnen helpen in onze maatschappij. 1209 Daardoor heeft een meisje van acht jaar oud dat vandaag als vluchteling aankomt in Nederland, geen redelijke kans om later uit te groeien tot ingenieur, verpleegkundige, politievrouw, of minister en VVD-leider. 1210 Terwijl dat is wat we zouden moeten willen. 1211 Dus moeten we nog een aantal dingen doen. 1212 Het is ten eerste noodzakelijk dat de Europese buitengrens wordt verstevigd. 1213 Ten tweede moet Nederland altijd blijven aandringen op opvang in de regio, zoals wij dat ook voor de Oekraïners hebben gedaan. 1214 Ten derde moet Nederland minder aantrekkelijk worden als eindbestemming voor mensen van buiten onze regio.

1215

1216 3.3.3 Arbeidsmigratie

1217 Ook aan arbeidsmigratie zijn jarenlang onvoldoende effectieve voorwaarden gesteld. 1218 Dat heeft ertoe geleid dat arbeidsmigranten vrijwel ongeremd naar Nederland zijn gehaald. 1219 Te vaak leven ze onder slechte omstandigheden met velen bij elkaar gepropt in te kleine ruimten. 1220 Dat is een treurig bestaan voor henzelf én het heeft impact op de leefbaarheid in de wijken en dorpen waar dit zich voltrekt. 1221 Zeker, arbeidsmigranten zijn nodig. 1222 Zonder hen vallen talloze productieketens stil. 1223 Maar op deze manier kan het niet meer. 1224 Er is grip nodig op arbeidsmigratie waarbij we kiezen voor degenen die we nodig hebben.

1225

1226 3.3.4 Integratie

1227 Immigranten maken Nederland alleen sterker als iedereen die hier mag blijven, ook echt integreert in onze samenleving. 1228 Op scholen in ons land wordt zichtbaar hoeveel werk er nog te verzetten is. 1229 Bijvoorbeeld door de achterstanden waarmee kinderen op school verschijnen. 1230 Of botsingen in de klas rond zaken als gelijke rechten tussen vrouw en man en ontkenning van de holocaust. 1231 Te lang is er onbeheerste immigratie geweest zonder een voldoende effectief inburgerings- en integratiestelsel. 1232 Dit behoort wat ons betreft tot het verleden. 1233 In Nederland moet je Nederlands kunnen spreken. 1234 Je moet actief meedoen op de arbeidsmarkt. 1235 En we verwachten dat je de Nederlandse grondwettelijke waarden zoals vrijheid en democratie onderschrijft

 

<Onderdeel: Hoofdstuk 4.1>

1269 4.1 Klimaatneutraal

1270 Als de klimaatverandering doorzet heeft dat grote, directe gevolgen voor ons land, in de vorm van extremer weer. 1271 Het draagt bovendien bij aan het erger maken van andere problemen, zoals migratie. 1272 We moeten onszelf en elkaar daartegen proberen te beschermen door volgens afspraak de CO₂-uitstoot snel te verminderen. 1273 We willen in 2050 klimaatneutraal leven en ons voorbereid hebben op klimaatverandering en de gevolgen daarvan

 

<Centrale onderdeel voor Migratie & Integratie>

1346 Grip op een veranderende wereld

1347 Hoe gaan we om met het buitenland en onze grenzen?

1348

1349 De gevolgen van conflicten, agressieve regimes en ongecontroleerde migratiestromen hebben Nederland de afgelopen jaren direct geraakt. 1350 Ondertussen stonden we klaar om Oekraïners te helpen. 1351 Door wapens te sturen waarmee zij zich tegen de Russische agressie kunnen verdedigen en door mensen die vluchten ruimhartig in onze eigen regio op te vangen. 1352 Maar er zitten grenzen aan wat we kunnen doen. 1353 Dat zien we met de onhoudbaar hoge toestroom van mensen uit de rest van de wereld, die vaak helemaal geen recht hebben op asiel of uit een veilig gebied komen.

1354

1355 De Russische aanval op Oekraïne heeft het onvoorstelbare weer voorstelbaar gemaakt. 1356 Een oorlog die ook Nederland en onze NAVO-bondgenoten in directe zin kan raken is een risico waar wij ons op moeten voorbereiden. 1357 We kunnen het ons niet veroorloven onze verdediging te zeer aan de Verenigde Staten over te laten. 1358 Landen op het Europese continent moeten samen meer doen voor hun eigen verdediging. 1359 Autoritaire regimes proberen onze vrijheid en welvaart te ondermijnen. 1360 Er vindt een wereldwijde competitie om grondstoffen, militair voordeel en afzetmarkten plaats. 1361 Om overeind te blijven en onze liberale waarden in eigen huis te verdedigen, moeten we ons samen met wereldwijde bondgenoten weren tegen de invloed van regimes als Rusland, China en Iran.

1362

1363 Toch kunnen we optimistisch naar de toekomst kijken. 1364 Er is binnen en buiten Nederland grote steun voor Oekraïne. 1365 De vrouwen en mannen bij Defensie staan dag en nacht klaar om ons en onze bondgenoten veilig te houden. 1366 Met de groeiende steun voor de NAVO-norm van 2% kunnen we de krijgsmacht verder versterken. 1367 Nederland loopt voorop in militaire samenwerking. 1368 We hebben zelf en via de EU de eerste stappen gezet om ons minder kwetsbaar voor China te maken.

1369

1370 Wij willen er zijn voor mensen op de vlucht. 1371 Maar nu hebben we geen grip op wie er binnenkomt. 1372 Wie heeft ons nodig en wie hebben wij nodig, moet de vraag zijn. 1373 We zijn ruimhartiger dan andere Europese landen. 1374 Hierdoor komen te veel mensen hierheen, ook zonder recht op asiel. 1375 Dit geeft druk op de opvang en het draagvlak voor echte vluchtelingen neemt af.

1376

1377 Het is mogelijk om grip op migratie terug te krijgen, met een lagere instroom in een rechtvaardig asielsysteem. 1378 Als Nederland niet aantrekkelijker is dan andere Europese landen, zullen er niet meer veel mensen doorreizen naar ons land. 1379 Via de EU kunnen we migratiedeals sluiten met derde landen. 1380 Met opvang in de regio als uitgangspunt kunnen we mensen gericht op uitnodiging toelaten. 1381 Door nieuwkomers beter te integreren kunnen we onze vrije waarden beter beschermen.

1382

1383 Voor onze open economie is het goed als we grote talenten binnenhalen, maar ook hier geldt dat we weer grip moeten krijgen en de instroom van arbeids- en studiemigranten verlagen.

1384

1385 De uitdagingen zijn dus groot, maar onze wilskracht en ons optimisme om het op te lossen, zijn net zo groot.

1386

1387 De VVD wil grip op migratie

1388

1389 Nationaal grip krijgen op asielmigratie

1390 Nederland moet maatregelen nemen om controle te krijgen op asielmigratie en om de instroom te beperken. 1391 Er moet goed gekeken worden wie ons echt nodig heeft en hoe wij deze groep passende bescherming en opvang kunnen bieden. 1392 Hiermee sluiten we aan bij wat landen om ons heen doen.

1393

1394 * Maatregelen nemen om de instroom te beperken. 1395 De VVD wil stevige maatregelen die bijdragen aan het verlagen van de instroom. 1396 Die maatregelen moeten gericht zijn op het terugkrijgen van grip op migratie, het verlagen van de instroom en zorgen dat we beschermen wie bescherming nodig heeft. 1397 Onderstaande maatregelen dragen daaraan bij.

1398

1399 * Niet ruimer zijn dan de landen om ons heen. 1400 We willen een zogenaamd tweestatusstelsel met alle beperkingen die binnen EUrichtlijnen mogelijk zijn. 1401 Dit stelsel biedt de mogelijkheid om bescherming te bieden aan wie het echt nodig heeft. 1402 De beperkingen zijn bijvoorbeeld een wachttijd voordat gezinsleden kunnen overkomen, met daarnaast eisen aan bijvoorbeeld woonruimte, inkomsten, ziektekosten en inburgering, en een maximum voor het aantal per maand. 1403 Dit biedt ons de mogelijkheid om bescherming te geven aan de mensen die dat echt nodig hebben. 1404 Er komen ook verschillen in reisdocumenten, sociale voorzieningen en integratievoorzieningen. 1405 We beperken de groep nareizigers die hierheen kan komen, bijvoorbeeld door het kerngezin beter af te bakenen. 1406 Asielzoekers die worden aangetroffen bij controles aan onze grenzen, moeten direct teruggestuurd kunnen worden naar Duitsland of België. 1407 Nederland zet zich in om hierover afspraken te maken met Duitsland en België. 1408 * Tijdelijke bescherming maakt plek voor wie hier echt mag blijven. 1409 We schaffen de asielvergunningen voor onbepaalde tijd af, hiermee worden asielvergunningen tijdelijk. 1410 Asielvergunningen voor vluchtelingen krijgen een duur van drie jaar, die voor zogenaamde subsidiair-beschermden één jaar. 1411 Na deze periode wordt de vergunning getoetst. 1412 Op deze manier is er ruimte voor mensen die hier echt mogen blijven en zijn we niet ruimer dan de landen om ons heen. 1413 Voor statushouders hebben gemeenten de vrijheid om te bepalen hoe huisvesting vormgegeven wordt, bijvoorbeeld door middel van een eigen huis, flexwoningen, een tussenvoorziening of een andere vorm van tijdelijke opvang. 1414 * Opvang voor kansarmen wordt versoberd. 1415 Om capaciteit te houden voor mensen die ons nodig hebben, worden de faciliteiten voor kansarme asielzoekers versoberd en locaties ingericht met een meer gesloten en sober regime. 1416 Hier worden asielaanvragen efficiënt en versneld afgehandeld.

1417

1418 * We verkorten de procedure. 1419 Waar mogelijk worden termijnen ingekort en wordt direct ingezet op terugkeer. 1420 Kansrijke asielzoekers worden altijd gehoord. 1421 Het zogenaamd schriftelijk horen wordt voor hen afgeschaft. 1422 Herhaalde aanvragen worden ontmoedigd en zo efficiënt mogelijk afgedaan, ook om misbruik te voorkomen. 1423 Om het asielverhaal te toetsen mag de IND gebruik maken van gegevens uit mobiele telefoons. 1424 Hiervoor wordt de telefoon aan het begin van de asielprocedure uitgelezen. 

1425

1426 * Instroom naar beneden en asielzoekers evenwichtig verdelen over het land. 1427 De instroom moet omlaag. 1428 Dat staat voor de VVD voorop. 1429 Als er afspraken zijn gemaakt om dat voor elkaar te krijgen, vinden wij het ook eerlijk afspraken te maken over een evenwichtiger spreiding van asielopvang in Nederland. 1430 Want wij vinden niet dat een regio alles maar moet oplossen. 1431 Daarbij zijn voor ons tijdelijkheid, duidelijkheid over het maximumaantal te verdelen asielzoekers en financiële prikkels om gemeenten positief te stimuleren belangrijke elementen. 1432 Het voorliggende wetsvoorstel bevat deze elementen niet. 1433 * Aan het werk zonder hinderen terugkeer. 1434 De huidige regeling voor de maximale werkduur van asielzoekers blijft in stand, om te voorkomen dat asielzoekers rechten opbouwen waardoor ze niet meer kunnen worden afgewezen en uitgezet. 1435 Indien de huidige regeling door rechterlijke uitspraken moet worden aangepast, worden de juridische risico’s zo klein mogelijk gehouden. 1436 * We willen reële inwilligingspercentages en passen het landenbeleid aan. 1437 De inwilligingspercentages moeten meer in lijn worden gebracht met het Europees gemiddelde. 1438 De IND past minder snel het voordeel van de twijfel toe. 1439 Ook wordt het landenbeleid grondig herzien en aangescherpt. 1440 Net als in andere Europese landen wordt het landenbeleid niet meer openbaar gepubliceerd. 1441 En in veel meer gevallen werpt de IND een beschermingsalternatief tegen. 1442 Veel asielzoekers verbleven immers al lange tijd op een veilige plek, voordat ze naar Nederland kwamen. 1443 We passen de bewijslastverdeling aan, zodat het niet aan de IND is om te bewijzen dat iemand geen recht heeft om hier te blijven. 1444 * We gaan het stapelen van procedures tegen. 1445 We passen de rechtsbijstand aan, waarbij de rechtsbijstand voor (evident) kansarme zaken tot het minimale niveau wordt beperkt. 1446 We geven rechtsbijstand voortaan pas vanaf de beroepsfase. 1447 1448 * We versterken de terugkeer. 1449 Asielzoekers die niet rechtmatig in Nederland verblijven moeten terugkeren naar hun land van herkomst. 1450 We gaan hierbij inzetten op intensieve begeleiding en een meldplicht. 1451 Indien iemand niet meewerkt mag over worden gegaan op bewaring op speciale locaties. 1452 Ook wordt de ongewenstverklaring aangepast, die vooral bedoeld is om iemand beschikbaar te houden voor vertrek. 1453 Daarnaast wordt op gezinslocaties onderwijs aan kinderen verzorgd in de taal van het thuisland. 1454 En tegen uitgeprocedeerde asielzoekers wordt een terugkeerbesluit uitgevaardigd dat in de hele EU geldt. 1455 Ook wordt financiering van opvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers (de huidige landelijke vreemdelingenvoorziening) afgeschaft. 1456 Uitgeprocedeerde asielzoekers hebben alle procedures doorlopen en moeten vertrekken naar hun land van herkomst. 1457 * We pakken het ontduiken van de regels aan. 1458 Illegaal verblijf wordt strafbaar gesteld. 1459 Faciliteren van illegaal verblijf door gemeenten wordt verboden. 1460 In de aanpak van illegaliteit wordt prioriteit gegeven aan overlastgevers en criminelen. 1461 Liegen over identiteit of andere onderdelen van het asielrelaas krijgt strengere consequenties en zal sneller leiden tot afwijzing van de asielaanvraag. 1462 Waar nodig wordt hiervoor wetgeving aangepast. 1463 Nederland zal zich ook op Europees niveau inzetten om daartoe wetten aan te scherpen. 1464 * Overlastgevende asielzoekers worden aangepakt. 1465 Zij moeten sneller en vaker overgeplaatst worden naar een handhaving- en toezichtlocatie, met vrijheidsbeperkende maatregelen. 1466 We gaan ook onderzoeken of dit in een nieuwe vorm op de huidige opvanglocatie kan. 1467 We leggen gebiedsverboden op en ontzeggen toegang tot winkels of OV. 1468 We zetten in op snelrecht en effectiever straffen van overlastgevende asielzoekers. 1469 Er wordt harder opgetreden tegen geweld tegen LHBTIQ+’ers in opvanglocaties. 1470 Daders worden na een incident apart gezet, niet de slachtoffers. 1471 Tot slot gaat Nederland met omringende landen informatie uitwisselen over overlastgevend gedrag van individuele asielzoekers. 1472 Hierdoor kunnen asielzoekers die in een ander Europees land overlast hebben veroorzaakt, versneld door de procedure en in een sobere locatie worden opgevangen.

1473

1474 * We versterken de migratieketen. 1475 Instanties als het COA en de IND hebben op dit moment te weinig capaciteit om hun taken goed uit te kunnen voeren en zich op de juiste zaken te kunnen richten. 1476 We gaan de huidige vorm van financiering herzien.

1477

1478 * Duidelijke communicatie. 1479 Er wordt duidelijker en uitgebreider gecommuniceerd richting asielzoekers over maatregelen om de instroom te beperken, om te ontmoedigen dat asielzoekers via irreguliere routes naar Nederland komen.

1480

1481 Internationaal grip krijgen op asielmigratie 1482 Niet alleen nationaal maar ook in internationaal en Europees verband moeten wij grip krijgen op asielmigratie. 1483 Hier zijn internationale afspraken voor nodig. 1484 Opvang in de regio moet het uitgangspunt zijn. 1485 Er worden meer migratiedeals gesloten en de buitengrenzen worden strenger bewaakt. 1486 Vluchtelingen komen hierheen op uitnodiging en niet via mensensmokkelaars. 1487 De Dublinafspraken moeten weer functioneren en doen waar ze voor bedoeld zijn. 1488 * We vangen op in de regio. 1489 We sluiten deals met landen om opvang in de regio te organiseren en irreguliere migratie te voorkomen. 1490 Als onderdeel van deze deals kunnen voorwaarden gesteld worden voor het ontvangen van ontwikkelingshulp, toegang tot de Europese markt, toegang tot de EU met visa, landingsrechten en het sluiten van handelsovereenkomsten of klimaat. 1491 Daarbij is samenwerking met EU-lidstaten van groot belang. 1492 Als een land meewerkt, staan daar gunstige handelsvoorwaarden of hulpgelden tegenover.

1493

1494 * We pakken illegale migratieroutes aan. 1495 Illegale migratieroutes ondermijnen het migratiestelsel. 1496 Illegale mensensmokkel en –handel gaan we tegen. 1497 Iedereen die hier niet op legale wijze is gekomen, moet worden teruggestuurd naar het land van herkomst. 1498 Wanneer dit niet mogelijk is, naar een aantoonbaar doorreisland.

1499

1500 * Rechtvaardiger asielsysteem. 1501 We willen in de toekomst dat, om regio’s met veel vluchtelingen te ontlasten, Europese landen vluchtelingen kunnen uitnodigen om (tijdelijk) hierheen te komen via hervestiging. 1502 Hiermee voldoet de EU dan aan haar humanitaire verplichting en komt het recht op een asielaanvraag op Europees grondgebied voor de betreffende nationaliteiten te vervallen. 1503 Zo vervalt de prikkel om een gevaarlijke reis naar Europa te maken. 1504 Dit leidt tot zowel een humaner als een effectiever asielsysteem. 1505 * We versterken de beveiliging van de buitengrenzen. 1506 De huidige inzet om de buitengrenzen van de EU te bewaken wordt voortgezet en uitgebreid. 1507 Hekken, drones en extra inzet van Frontex wordt niet geschuwd. 1508 Registratie en identificatie vinden voortaan aan de buitengrenzen van de EU plaats.

1509

1510 * We hervormen het Europees asielbeleid. 1511 In de EU wordt er op dit moment gewerkt aan een gemeenschappelijk Europees asielstelsel. 1512 Om de instroom te beperken scherpen we dit pact zoveel mogelijk aan, bijvoorbeeld rond de screening van kansloze asielzoekers. 1513 We willen toewerken naar procedures aan de buitengrenzen van de EU.

1514

1515 * We verruimen de mogelijkheden om mensen terug te sturen. 1516 Indien onbekend is via welke lidstaat de asielzoeker de EU (onrechtmatig) is binnengekomen, dan ligt de verantwoordelijkheid om de asielaanvraag te behandelen bij de lidstaat waar de asielzoeker doorheen is gereisd. 1517 Dit vraagt het toevoegen van een nieuw criterium in de Dublinverordening. 1518 We verruimen ook de mogelijkheid om mensen vanuit de EU terug te sturen naar derde landen.

1519

1520 * We grijpen in als landen zich niet aan de afspraken houden. 1521 Wanneer andere EU-landen de Europese asielregels niet naleven, moet de Europese Commissie kunnen ingrijpen door hen te verplichten of sancties op te leggen.

1522

1523 * We scherpen grensprocedures aan. 1524 Deze procedure wordt opgestart na aanhouding van een illegale grensoverschrijding of wanneer iemand opgepikt is op zee. 1525 We willen dat wie illegaal naar of door de EU reist de mogelijkheid tot een asielaanvraag in de EU verliest.

1526

1527 * Mensensmokkelaars worden aangepakt. 1528 Mensensmokkelaars worden harder aangepakt en bestraft. 1529 De strafmaat voor mensensmokkel gaat omhoog en smokkelaars worden op sanctielijsten geplaatst. 1530 Ook organisaties die mensensmokkel faciliteren of hier indirect aan bijdragen kunnen worden aangepakt. 1531 * Het VN-vluchtelingenverdrag wordt gemoderniseerd. 1532 Het Vluchtelingenverdrag stamt inmiddels alweer uit 1951. 1533 Als het aan de VVD ligt wordt het verdrag gemoderniseerd naar de huidige tijd, zodat opvang in de regio het uitgangspunt wordt.

1534

1535 * Hervestiging voor specifieke groepen. 1536 Het jaarlijks hervestigingsquotum blijft in eerste instantie op maximaal 500. 1537 Wanneer de irreguliere instroom naar Nederland door migratiedeals substantieel daalt, kan hervestiging als onderdeel van deze deals worden verhoogd. 1538 Hierbij kan speciale aandacht worden gegeven aan kwetsbare vluchtelingen of groepen met een hoge kans op integratie en participatie in de Nederlandse samenleving. 1539 1540 Grip krijgen in een crisis 1541 Na 2015 was het voornemen nooit meer in een migratiecrisis terecht te komen. 1542 Het is een migratiecrisis als de instroom zo hoog is dat onze opvang en voorzieningen het niet meer aan kunnen. 1543 Er moeten crisismaatregelen voorbereid worden voor dergelijke situaties.

1544

1545 * We voorkomen toekomstige crises met een migratiewet. 1546 Die migratiewet zorgt dat het kabinet bij een te hoge instroom van asiel- en/of arbeidsmigranten de bestuursrechtelijke verplichting krijgt zich in te spannen om de instroom te beperken.

1547

1548 * Strengere controles aan zowel de eigen grenzen als een mini-Schengenzone. 1549 Wanneer het onhaalbaar blijkt om migratiedeals of opvangcentra aan de buitengrens van de EU op te zetten, zullen we over moeten gaan tot strengere controles aan de miniSchengenzone of de eigen grenzen. 1550 Wanneer hier asielzoekers worden aangetroffen die elders in de EU binnen zijn gekomen, worden zij opgevangen in bewaakte locaties aan de grens en teruggestuurd naar veilige herkomst- of doorreislanden.

1551

1552 * Opschorting asielaanvragen in Nederland. 1553 Mocht het komen tot een overloop van asielzoekers in Nederland en alle overige maatregelen onvoldoende effect hebben, dan moet het mogelijk worden om asielaanvragen in Nederland tijdelijk op te schorten. 1554 Nederland zet zich er in de EU voor in dat een tijdelijke asielstop in crisissituaties juridisch mogelijk wordt.

1555

1556 * Een opt-outclausule voor EU-afspraken op gebied van asiel en migratie. 1557 Als we onvoldoende resultaat zien wil de bij een volgende herziening van het verdrag Nederland net als Denemarken een opt-out voor afspraken op het gebied van asiel en migratie.

1558

1559 Grip krijgen op arbeidsmigratie 1560 Het aantal arbeidsmigranten stijgt snel en vormt daarmee een van de grootste groepen migranten. 1561 Dat leidt tot een te hoge druk op voorzieningen en woningen. 1562 De vraag wie wij nodig hebben wordt in de huidige praktijk niet beantwoord. 1563 We hebben in de EU vrij verkeer, maar zeker met migranten van buiten de EU kunnen we kritischer zijn. 1564 Dit moet dus anders. 1565 * Kritischer kijken naar wie we nodig hebben. 1566 We moeten kritischer zijn welke arbeidsmigranten (van buiten de EU) onze samenleving wel kan gebruiken en welke niet. 1567 Voor sommige sectoren kan arbeidsmigratie nuttig blijven, terwijl we het bij andere sectoren moeten beperken. 1568 Met strengere eisen zorgen we ervoor dat we alleen de voor ons land noodzakelijke arbeidsmigranten naar Nederland laten komen. 1569 Als het aantal arbeidsmigranten dat hierheen komt de draagkracht van onze samenleving overstijgt, nemen we extra maatregelen. 1570 * De lusten en lasten eerlijk verdelen. 1571 Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst binnen het onbenutte arbeidspotentieel in Nederland op zoek te gaan naar werknemers. 1572 Als ze uiteindelijk toch voor arbeidsmigranten moeten kiezen, worden ze sterker verantwoordelijk gemaakt voor het welzijn van arbeidsmigranten die zij naar Nederland halen. 1573 We moeten voorkomen dat de nadelen van arbeidsmigratie door de samenleving moeten worden opgevangen. 1574 Als een bedrijf in een sector waar veel arbeidsmigranten werken zich ergens wil vestigen, moet het eerst aantonen dat de voorzieningen in de gemeenschap de arbeidspopulatie kunnen dragen en dat het bedrijf hier zelf voor zorgt.

1575

1576 * Meer grip door strengere eisen. 1577 We scherpen de eisen aan om als arbeidsmigrant naar Nederland te komen. 1578 We voeren strenge toetsen in waarmee hun toegevoegde waarde eerst moeten worden aangetoond. 1579 Bijvoorbeeld dat het gaat om werk dat voor Nederland belangrijk is, zoals in de energietransitie en de technieksector, en dat hiervoor geen Nederlandse arbeidskrachten kunnen worden gevonden.

1580

1581 * Terugkeer arbeidsmigranten stimuleren. 1582 We voeren een apart stelsel van sociale zekerheid in voor arbeidsmigranten van buiten de EU. 1583 Zij vallen zo buiten het reguliere socialezekerheidsstelsel. 1584 De verzekering die zij door hier te werken opbouwen, kunnen ze meenemen naar hun land van herkomst om zo terugkeer aantrekkelijker te maken.

1585

1586 * Misstanden aanpakken. 1587 Helaas schieten de arbeids- en leefomstandigheden in sommige sectoren nog te vaak ernstig tekort. 1588 Als deze sectoren hierin geen verbetering gaan laten zien, voeren we een uitzendverbod in. 1589 Arbeidsmigranten leven soms onder de radar. 1590 Dat leidt er toe dat fraude en misbruik onopgemerkt blijven. 1591 Daarom moeten we de registratie van arbeidsmigranten verbeteren. 1592 * Arbeidsmigranten sneller terugsturen. 1593 Wij en zij zijn erbij gebaat als ze terugkeren naar hun land van herkomst. 1594 Dak- en thuisloze arbeidsmigranten gaan we daarom helpen met hun duurzame terugkeer naar huis.

1595

1596 * Malafide uitzendbureaus hard aanpakken. 1597 De afgelopen periode is begonnen aan het uitvoeren van de aanbevelingen van de Commissie Roemer. 1598 Daar gaan we mee door, met een focus op het aanpakken van malafide uitzendbureaus. 1599 Malafide uitzendondernemers en uitbuiters beginnen vaak telkens weer opnieuw om zo onder handhaving uit te komen. 1600 Daarom komt er een bestuursrechtelijk verbod voor malafide uitzendondernemers die herhaaldelijk zijn bestraft. 1601 1602 * Schijnconstructies tegengaan. 1603 Via oneigenlijk gebruik van de zogenaamde ‘A1-route’ kunnen arbeidsmigranten van buiten de EU via Oost-Europa goedkoop naar Nederland gehaald worden. 1604 Zulke schijnconstructies willen we stoppen, want het is oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden. 1605 Daarom gaan we veel strenger controleren. 1606 En we zullen in de EU bepleiten dat de regels worden aangescherpt.

1607

1608 Grip op studiemigratie 1609 Internationale studenten, onderzoekers en samenwerkingen zijn van waarde voor het onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven. 1610 Er is een internationale strijd om talent gaande, waar Nederland een sterke positie in heeft. 1611 Daar willen we niet op inleveren. 1612 De huidige instroom is echter ongericht en te hoog. 1613 Meer grip op wie in Nederland komt studeren is nodig. 1614 * Grip op internationale studentenstromen. 1615 De huidige instroom is ongericht. 1616 Instellingen moeten daarom een numerus fixus kunnen opleggen op het aantal internationale studenten. 1617 We voorkomen het stapelen van studiefinanciering uit meerdere landen. 1618 Bij de inperking van de internationale instroom wordt rekening gehouden met regionale omstandigheden.

1619

1620 * Internationale talentstrategie. 1621 Internationale studenten laten we toe waar dat een toevoeging is voor onderwijs, onderzoek, arbeidsmarkt of regio. 1622 Bacheloronderwijs is Nederlandstalig, tenzij Engelstalig onderwijs nodig is voor de arbeidsmarkt. 1623 In niet-tekortsectoren moeten onderwijsinstellingen terughoudend zijn met werven. 1624 We stimuleren briljante studenten om in Nederland te blijven. 1625 Internationale studenten die we toelaten krijgen een inspanningsverplichting om Nederlands te leren, zodat zij na hun studie vaker in Nederland gaan werken. 1626 * Een bijdrage vragen van buitenlandse studenten. 1627 Om de instroom te remmen komt er een ondergrens aan het instellingscollegegeld voor niet-EER-studenten. 1628 Tekortsectoren worden daarvan uitgezonderd. 1629 Omdat Europese studenten vaak aanspraak maken op studiefinanciering en weinig collegegeld betalen, maken we Europese afspraken om de kosten van internationalisering eerlijker te verdelen. 1630 1631 Inburgering en integratie 1632 Door goed de taal te leren, onze vrije waarden te onderschrijven en te werken, kunnen nieuwkomers echt meedoen in onze samenleving. 1633 * Naturalisatie pas na tien jaar. 1634 Het Nederlanderschap is een groot goed. 1635 We verlengen de termijn om het Nederlanderschap te verkrijgen naar tien jaar en voor zogenaamde subsidiair-beschermden naar twaalf jaar. 1636 Om in de Nederlandse samenleving volwaardig mee te kunnen doen is het goed spreken van de Nederlandse taal onontbeerlijk. 1637 We verhogen het vereiste taalniveau voor naturalisatie naar B1. 1638 1639 * Aan het werk gaan met startbanen. 1640 Het hebben van betaald werk wordt de norm voor nieuwkomers. 1641 Elke gemeente gaat startbanen aanbieden. 1642 Er komen sectorplannen voor tekortsectoren om statushouders voor deze banen op te leiden. 1643 Het gaat dan om sectoren als de zorg, de horeca en de bouw. 1644 We nemen onnodige drempels bij het erkennen van diploma’s weg. 1645 1646 * Integreren door te werken. 1647 Statushouders krijgen voorrang ten opzichte van asielzoekers bij het verkrijgen van een BSN-nummer zodat ze sneller een rekening kunnen openen voor het ontvangen van salaris. 1648 * Integreren van jongs af aan. 1649 De VVD wil dat iedere gemeente er op toeziet dat jonge kinderen van inburgeraars standaard naar voor- en vroegschoolse educatie gaan om mogelijke onderwijs- en taalachterstanden te voorkomen en om jonge nieuwkomers een goede start te geven in onze samenleving.

1650

1651 Verdedigen van vrije waarden 1652 Onze vrije democratische samenleving kan alleen functioneren wanneer we een grens trekken als vrijheden van de ander worden bedreigd. 1653 * Tegengaan ongewenste buitenlandse beïnvloeding en inmenging. 1654 Nederlanders met wortels in het buitenland moeten hun leven in Nederland zonder bemoeienis van hun land van herkomst kunnen leiden. 1655 Landen van herkomst moeten geen gelegenheid krijgen om stemgedrag te beïnvloeden. 1656 Daarom gaan we de eisen voor het organiseren van buitenlandse verkiezingen in Nederland aanscherpen. 1657 Ook gaan we ongewenste buitenlandse financiering van religieuze en andere maatschappelijke organisaties aanpakken. 1658 Er komt een wet die het mogelijk maakt om maatschappelijke en religieuze instellingen zoals moskeeën te verplichten transparant te zijn over hun giften en die giften te stoppen als er ondermijnend gedrag mee gefinancierd wordt. 1659 Verkend wordt of in die wet een verbod kan worden opgenomen op het meer dan 50 procent financieren van religieuze instellingen en scholen in Nederland door regimes die hoog scoren op “indicatoren voor onvrijheid” 1660 * Streng toezicht op informeel onderwijs en weekendscholen. 1661 De onderwijsinspectie moet kunnen ingrijpen bij informele onderwijsinstellingen die onderwijzen op een manier die botst met onze democratische rechtsstaat. 1662 Dit geldt ook voor vroegschoolse educatie. 1663 We werken met een aanpak waarbij we extra aandacht hebben voor informeel wahhabi-salafistisch onderwijs.

1664

1665 * Wetgeving tegen versterkte gebedsoproep en weren van haatpredikers. 1666 Het versterkt aanbieden van gebedsoproepen in de openbare ruimte wordt beperkt. 1667 We weren haatpredikers naar Deens voorbeeld met een openbare zwarte lijst van haatpredikers binnen Europa. 1668 Ook gaan we werken met een gesloten lijst van haatpredikers van wie onze veiligheidsdiensten aangeven dat ze een risico kunnen vormen voor onze openbare orde en/of nationale veiligheid.

1669

1670 * We voorkomen genitale verminking en uithuwelijking. 1671 Rechters moeten een uitreisverbod kunnen opleggen om te voorkomen dat meisjes in het buitenland worden besneden. 1672 We versterken de kennis van grenspersoneel op Schiphol om signalen van uitreis voor genitale verminking sneller te kunnen herkennen en te voorkomen. 1673 We borgen de expertise van het Landelijk Expertise Centrum Eergerelateerd Geweld van de politie.

1674

1675 * Medeplichtigen bij eergerelateerd geweld zwaarder straffen. 1676 We verhogen de strafmaat voor medeplichtigen en verruimen de mogelijkheden om strafrechtelijk op te treden. 1677 Ook ontwikkelen we een integrale aanpak tegen femicide. 1678 * Meldplicht schadelijke praktijken in zorg en onderwijs. 1679 Een docent of zorgverlener mag, bij vermoedens/signalen van schadelijke praktijken zoals genitale verminking of eergerelateerd geweld, nooit zelfstandig beslissen dat hulp niet nodig is en moet verplicht advies inwinnen bij Veilig Thuis. 1680 1681 * Verbod maagdenvlieshersteloperaties. 1682 We beschermen vrouwen door het invoeren van een strafbaarstelling voor het uitvoeren van maagdenvlieshersteloperaties

 

<Enkele diverse tekstblokken o.b.v. de zoekterm 'migratie'>

1755 * Gerichte aanpak van landen die een bedreiging vormen. 1756 Om de invloed van agressieve landen in Nederland tegen te gaan, stappen we af van de fictie dat ieder land volgens een ‘landenneutrale aanpak’ recht heeft op een gelijke behandeling. 1757 Een versterkte Nationale Veiligheidsraad stelt een lijst op van landen die volgens de veiligheidsdiensten een bedreiging vormen. 1758 Vervolgens moet de overheid concrete maatregelen nemen zoals screening op spionagerisico bij kennismigratie, een verbod op het geven van militaire training en verplichte registratie van foreign influence agents. 1759 Dit vult de algemene strafbaarstelling van spionage aan.

 

1765 * Diplomatieke posten voor Nederlandse belangen. 1766 Een reorganisatie van de ambassades en consulaten waarbij de prioriteit komt te liggen op (wederzijdse) economische belangen, migratiedeals en veiligheid

 

1776 * Pragmatisme waar nodig. 1777 We werken realistisch samen met landen die wij nodig hebben voor bijvoorbeeld grondstoffen, migratieafspraken en veiligheid en die ons niet vijandig gezind zijn. 1778 Samenwerking rond handel en investeringen draagt ook meer bij aan de verspreiding van liberale waarden dan vermanende toespraken.

 

1780 * Ontwikkelingssamenwerking prioriteren. 1781 We gaan ontwikkelingsrelaties met derde landen onder een vergrootglas houden en indien nodig afbouwen. 1782 We kijken naar wat nodig is, niet naar vaste percentages. 1783 Er blijft geld beschikbaar voor noodhulp en opvang in de regio, maar we stoppen met goedbedoelde maar weinig effectieve projecten. 1784 Bij de toekenning van noodhulp komt meer nadruk op het voorkomen van migratiestromen.

 

1790 * Europese samenwerking opzoeken. 1791 Hiermee kunnen we meer impact maken dan alleen met Nederlandse initiatieven. 1792 Europese ontwikkelingsgelden en handelsakkoorden zullen worden ingezet in derde landen om de grondoorzaken van migratie naar Europa weg te nemen, onze toegang tot grondstoffen te verbeteren en om andere Europese geopolitieke belangen te behartigen.