EP-programma - migratie

De relevante delen uit het EP-verkiezingsprogramma (geselecteerd op 'migratie' en 'integratie')

1062 Inleiding

1097 De EU heeft op dit moment amper grip op die grenzen of wie de EU binnenkomt.

1098 Asiel en migratie leiden al jaren tot grote verdeeldheid binnen de EU.

1099 In hoofdstuk II (EU en buitengrenzen) presenteren wij een reeks aan voorstellen en maatregelen die ons weer grip geven op de Europese buitengrenzen.

1100 Wij kiezen ervoor dit binnen en met de EU te bereiken en willen ook dat actieve migratiediplomatie wordt bedreven.

1101 Dat moet ertoe leiden dat stevige en fatsoenlijke afspraken met landen rondom de EU worden gemaakt, waarmee opvang in de regio en de terugname van eigen onderdanen mogelijk wordt.

1102 Ook voor deze migratiedeals worden alle bestaande EU-middelen en bevoegdheden als een hefboom ingezet om de regio en die landen tot medewerking uit te nodigen dan wel aan te zetten.

1103

1104 Ongecontroleerde migratie zet de sociale cohesie binnen EU-lidstaten enorm onder druk.

1105 Als de EU geen lagere asielinstroom gaat bewerkstelligen zal dat leiden tot het verdwijnen van geloof in het handelingsvermogen van de EU en haar lidstaten.

1106 De EU werkt al sinds 1999 aan een gemeenschappelijk Europees asielsysteem en produceerde pas in 2020 een migratiepact.

1107 Met de snel oplopende vluchtelingen-en migratiestromen is dat veel te traag.

1108 Wij streven ernaar met constructieve en stevige voorstellen de geloofwaardigheid van de EU terug te winnen.

1109 Als we onvoldoende resultaat zien, wil de VVD net als Denemarken, een opt out op het gebied van asiel en migratie bedingen bij een herziening van het Europees Verdrag.

1110 Maar wij geloven, en hebben met de Turkije-deal ook bewezen, dat wij de EU, in ons eigen belang, effectief kunnen opereren

 

1210 Tenslotte

1213 Wat ons betreft zijn de drie belangrijkste uitdagingen voor de komende periode dan ook:

1214

1215 1) geopolitiek en geo-economie (van Oekraïne tot China)

1216 2) migratie en asiel (overtuigend terugbrengen asielstromen en bewaken buitengrenzen)

1217 3) energie en klimaat (economische winnaar en klimaat-koploper)

 

1253 H1: EU en de wereld

1254 Europa als geopolitieke speler

1269 Ook dwingen oplaaiende conflicten aan de buitengrenzen van de Europese Unie in toenemende mate dat de EU geopolitiek stelling moet nemen.

1270 Zeker als deze conflicten niet alleen aan onze buitengrenzen de veiligheid aantasten door migratie- en vluchtelingenstromen, maar ook als conflicten zich in onze binnensteden manifesteren

 

1358 Buitenlandbeleid

1376 * De EU moet de naburige landen zoveel mogelijk blijven ondersteunen om inmenging van Rusland en China te voorkomen.

1377 Denk hierbij aan de politieke inmeningen in bijvoorbeeld Kazachstan en Georgië waar Russische invloed alomtegenwoordig is.

1378 Daarbij moet de Europese Politieke Gemeenschap gebruikt worden om met landen in de naburige regio’s in gesprek te gaan en zoveel mogelijk te laten samenwerken met de Europese Unie, bijvoorbeeld als het gaat om veiligheid, buitenlandse politiek, migratie, energieveiligheid, enzovoort.

1379 Partnerschappen en samenwerkingsovereenkomsten tussen de EU en naburige landen kunnen ook helpen bij het creeëren van een gelijk speelveld dat aansluit op de EU en zorgen dat 13 deze landen dichter bij de Europese Unie komen te staan.

1380 Dit maakt Europa en haar omgeving stabieler, veiliger en welvarender.

1381 * Het Verenigd Koninkrijk blijft ook na Brexit een belangrijke partner voor de Europese Unie en zeker voor de Nederlandse economie van importante grootte.

1382 De VVD wil daarom dat de EU en het Verenigd Koninkrijk een verdrag sluiten over verdere en intensieve samenwerking op onder meer het gebied van veiligheid, defensie en economie.

1383 Maar ook migratie en duurzaamheid en een vrij verkeer van mensen moet bespreekbaar zijn.

 

1393 * Er komt een Europese publiek-private taskforce tegen illegale visserij. 1394 China rooft wereldzeeën leeg met industriële vloten die overal de regels overtreden.

1395 Dit leidt tot lokale werkloosheid, wat weer tot ongewenste migratiestromen leidt.

1396 De toestroom van Senegalezen naar de Canarische eilanden is goeddeels te wijten aan Chinese visserij.

 

1414 * Ontwikkelingssamenwerking moet dienstbaar zijn aan de belangrijkste buitenlandpolitieke doelstellingen van de Europese Unie.

1415 Waar ontwikkelingsgeld wordt uitgegeven, draagt dat bij aan de Europese belangen; migratie, veiligheid, klimaat en economie.

 

1426 Ondermijnende criminaliteit en terrorisme

1445 * Veiligheid begint voor ons voorbij de buitengrenzen.

1446 Om te voorkomen dat oorlogsmisdadigers of terroristen zich aanmelden als asielzoekers, om zo de EU binnen te komen, is een nauwer Europees samenwerkingsverband tussen veiligheidsdiensten en migratiediensten cruciaal. 1447 Daarbij wordt de informatie-uitwisseling tussen Frontex, Europol en migratiediensten aan de buitengrenzen versterkt waardoor ze bijvoorbeeld over daders en dreiging te weten komen.

 

1519 H2: EU en de buitengrenzen

1520 De EU en haar lidstaten krijgen grip op wie de EU binnenkomt.

1521 De EU heeft op dit moment nauwelijks controle over de eigen buitengrenzen.

1522 Met hulp van mensensmokkelaars wagen dagelijks talloze migranten de gevaarlijke oversteek naar Europa of ondernemen een moeilijke route door het bos.

1523 Een groot deel van hen is niet op de vlucht voor oorlog en maakt geen kans op toelating.

1524 Eenmaal aangekomen in de Europese Unie is het vaak door gebrek aan medewerking van landen van herkomst lang niet altijd mogelijk om afgewezen asielzoekers terug te sturen.

1525 Deze situatie zet druk op de IND, op gemeenten en de samenleving als geheel.

1526 In andere Europese landen spelen vergelijkbare problemen.

1527 De kern van het Europese migratiebeleid moet dan ook zijn om controle te hebben over de eigen grenzen en zelf te bepalen wie de EU binnenkomt en wie de EU verlaat:

1528 De VVD wil het gebruik van illegale migratieroutes terugdringen en ontmoedigen. 

1529 We willen in de toekomst dat, om regio’s met veel vluchtelingen te ontlasten, EU lidstaten vluchtelingen kunnen uitnodigen om (tijdelijk) hierheen te komen via hervestiging.

1530 Hiermee voldoet de EU aan haar humanitaire verplichting en komt het recht op een asielaanvraag op Europees grondgebied voor de betreffende nationaliteiten te vervallen.

1531 Zo vervalt de prikkel om een gevaarlijke reis naar Europa te maken.

1532 Dit leidt tot zowel een humaner als een effectiever asielsysteem.

 

1533 Grensbewaking

1534 Pogingen om via migratiedeals tot betere opvang in de regio te komen, zullen weinig opleveren als de Europese grensbewaking en terugkeerprocedures niet op orde zijn.

1535 Dat is dus een speerpunt voor de VVD.

1536 Als asielzoekers weten dat zij nog altijd door een poreuze Europese buitengrens binnen kunnen komen, en dan recht hebben op asiel, zullen grote aantallen mensen dit blijven proberen.

1537 Daarom is het nodig adequate controles aan de Europese buitengrens uit te voeren.

1538 Dit stelt ons in staat om mensen snel te identificeren en desgewenst terug te sturen naar de veilige opvang in de regio of het land van herkomst.

1539

1540 * Registratie en identificatie vinden aan de buitengrenzen van de EU plaats.

1541 Asielzoekers worden aan de grenzen van de Europese Unie geregistreerd, waar de asielaanvraag wordt gecontroleerd.

1542 Asielzoekers die weinig kans maken op een vluchtelingenstatus kunnen op die manier snel worden teruggestuurd.

1543 Als het aan de VVD ligt, vinden deze controles zich zelfs buiten de EU-grenzen plaats, zodat asielzoekers bij de behandeling van de asielaanvraag nog niet in Europa zijn en bij afwijzing ook niet uitgezet hoeven te worden.

1544 Hiervoor gebruiken we bijvoorbeeld grensplaatsen (hotspots) aan de EU-buitengrens, of een eiland in de Middellandse Zee zoals bijvoorbeeld op Lampedusa (offshore processing).

1545

1546 * Op deze registratielocaties wil de VVD dat we toewerken naar een 72-uursprocedure.

1547 Nationale immigratieautoriteiten regelen dit proces aan de buitengrenzen en worden zodanig toegerust dat het mogelijk wordt om al binnen 72 uur te bepalen of iemand kan worden teruggestuurd of kans maakt op een vluchtelingenstatus.

1548 Zo wordt voorkomen dat kansarme asielzoekers te lang blijven hangen en onrust kunnen veroorzaken.

1549 Op deze manier is er geen noodzaak illegale en gevaarlijke routes te nemen.

1550 Wie de EU vervolgens op illegale wijze, met hulp van mensensmokkelaars, betreedt wordt teruggestuurd naar het land van herkomst.

1551 * Wanneer asielzoekers via illegale routes door veilige derde landen naar de EU komen, erkennen EU-landen hen niet als vluchteling maar worden deze mensen teruggestuurd naar de veilige derde landen.

1552 * De VVD wil dat het mogelijk wordt om in deze eerste screening nog meer kansarme asielzoekers uit het proces te filteren.

1553 Nu is dat pas het geval als iemand minder dan 20% kans maakt op asiel.

1554 De VVD wil dat dit percentage omhooggaat naar 40%.

1555 * We verruimen de mogelijkheden om mensen terug te sturen.

1556 Tegen uitgeprocedeerde asielzoekers wordt een terugkeerbesluit uitgevaardigd dat in de hele Europese Unie geldt.

1557 Wanneer onbekend is via welk lidstaat de asielzoeker de Europese Unie (onrechtmatig) is binnengekomen, ligt de verantwoordelijkheid om de asielaanvraag te behandelen bij de lidstaat waar de asielzoeker doorheen is gereisd.

1558 Dit vergt het toevoegen van een nieuw criterium in de Dublinverordening.

1559

1560 * Het Frontex-mandaat wordt uitgebreid.

1561 Ook verbetert de informatie-uitwisseling tussen Europese agentschap Frontex en Europese politie- en opsporingsdiensten, met meer aandacht voor gegevensuitwisseling en gezichtsherkenning.

1562 Om de slagkracht van Frontex te verbeteren, moet Frontex bovendien eigenstandig kunnen besluiten hoe te handelen, zonder daarvoor toestemming te krijgen van aarzelende lidstaten.

1563 De operaties van Frontex worden uitgebreid om dagelijkse, op Europees niveau gecoördineerde terugkeervluchten te organiseren.

1564 * De EU investeert meer in grensbewaking als het aan de VVD is.

1565 Met name landen aan de buitengrens van Europa hebben moeite met adequate financiering van grensbewaking.

1566 Door meer te investeren in het Frontex wordt de grensbewaking op orde gebracht, met meer grensbewakers en materieel, zoals schepen en detectiesystemen.

1567

1568 * Er worden gezamenlijke politieoperaties uitgevoerd binnen de Europese Unie om secundaire migratie aan te pakken.

1569 Wanneer personen zonder recht van verblijf worden aangehouden tijdens deze operaties, en uit een andere EU-lidstaat blijken te komen, kunnen deze mensen worden overgedragen aan de betreffende lidstaat.

1570 * De EU grijpt in bij landen aan de buitengrens die hun immigratieautoriteiten niet op orde hebben.

1571 Lidstaten aan de grens die niet voldoende capaciteit hebben bij toelatingsagentschappen of anderszins falen met het op orde krijgen van registratie en identificatie, moeten kunnen rekenen op een interventie van het Asielagentschap van de Europese Unie (EAUU), dat dan bijspringt.

1572 Als noodrem kan de lidstaat tijdelijk worden buitengesloten van het Schengengebied.

1573 * De EU plaatst eigen grensbewakers op lucht- en zeehavens in vertreklanden die bekend staan als paspoort- en visafraudehotspots.

1574 Door eigen grensbewakers de paspoort en visumcontrole al uit te laten voeren op plaats van vertrek, zoals de VS dit doet op Schiphol , wordt voorkomen dat we verrast worden bij de aankomst van personen.

1575 Om de plaatsing van grensbewakers mogelijk te maken en hen ook van gepaste bevoegdheden te voorzien, worden verdragen gesloten met landen om de aanwezigheid van Frontex-grensbewakers mogelijk te maken.

1576

1577 * Individuele mensensmokkelaars en non-gouvernementele organisaties die hen steunen worden harder aangepakt.

1578 Smokkelaars, smokkelnetwerken, -organisaties en individuen die de smokkelpraktijk faciliteren worden op EU-sanctielijsten geplaatst, waardoor bijvoorbeeld inreisbeperkingen kunnen worden opgelegd en tegoeden kunnen worden bevroren.

1579 Het steunen van organisaties die mensensmokkel faciliteren wordt aan banden gelegd.

1580

1581 * EU-landen die migratieafspraken niet nakomen worden harder aangepakt.

1582 Er komt een mechanisme, vergelijkbaar met het rechtsstaatsmechanisme, om EUlanden die zich niet houden aan Europese migratieafspraken hiervoor te straffen.

1583 Zo wordt de drempel voor het veronachtzamen van afspraken verhoogd.

1584

1585 * Eventuele hervestiging van migranten geldt als sluitstuk op de grondige herziening van het Europese migratiebeleid van de VVD.

1586 Wanneer de irreguliere instroom naar Nederland door migratiedeals substantieel daalt, kan hervestiging als onderdeel van deze deals worden verhoogd.

1587 Hierbij kan speciale aandacht worden gegeven aan kwetsbare vluchtelingen of groepen met een hoge kans op integratie en participatie in de Nederlandse samenleving.

1588 * De VVD zet zich, samen met andere EU-lidstaten, in om tot een steviger Europees migratiebeleid te komen waardoor we irreguliere migratie terugdringen en controle krijgen.

1589 Als we echter onvoldoende resultaat zien, wil de VVD overgaan tot samenwerking met lidstaten in een mini-Schengenzone en bij een eerstvolgende herziening van het verdrag net als Denemarken inzetten op een opt-out voor afspraken op het gebied van asiel en migratie.

 

1591 Migratiediplomatie

1592 Naast veiligheid en economie is de derde prioriteit bij het Europese buitenlandbeleid om ons te gaan richten op het sluiten van migratiedeals.

1593 Daarbij gaat het niet alleen om betere opvang in de regio, maar ook om het terugnemen van eigen onderdanen en de migranten die door derde, veilige landen zijn gereisd.

1594 Want op dit moment keert slechts een derde van de afgewezen asielzoekers echt terug naar het land van herkomst.

1595 In Frankrijk was dit in 2022 zelfs slechts 7%.

1596 Dit maakt het Europese asielbeleid ongeloofwaardig en het moedigt kansarme asielzoekers aan om levensgevaarlijke reizen te ondernemen.

1597

1598 Om migratiedeals te sluiten zal de EU alle mogelijke middelen moeten inzetten.

1599 Dat betekent dat we alle bestaande fondsen, handelsvoordelen, hulpgelden en visumafspraken doorlichten en deze deels afhankelijk maken van de medewerking van landen aan het bereiken van de doelen van het Europese migratiebeleid.

1600 Dat gebeurt bij voorkeur goedschiks, maar desnoods met hardere hand.

1601

1602 De EU moet bereid zijn om landen die een migratiedeal willen sluiten ruimhartig steunen, bijvoorbeeld door hun bedrijven ruimere toegang tot de Europese markt te geven, financiering van directe opvangkosten van vluchtelingen en steun aan onderwijs en zorg voor vluchtelingen in de gastgemeenschappen waar zij te midden van verblijven.

1603 Ook kan de EU toegang voor een beperkt aantal arbeidsmigranten openstellen in ruil voor terugkeer van illegale migranten naar het land van herkomst.

1604 Dit beleid is onderdeel van een bredere agenda, waarbij de EU helpt bij het economisch ondersteunen en stabiliseren van landen van herkomst of doorreis.

1605 Ook derde landen die vrijwillig meewerken aan het opnemen van asielzoekers moeten voordelen kunnen genieten.

1606 * De EU moet bereid zijn het hele instrumentarium in te zetten, zoals gebruik van EUfondsen, ontwikkelingssamenwerking, visa, handelsbetrekkingen en toegang tot de interne markt.

1607 Zo bevorderen we migratiedeals en zorgen we dat deze functioneel zijn en blijven.

1608 Landen van herkomst die niet meewerken aan het terugnemen van onderdanen die illegaal naar Europa zijn gereisd worden daarvoor bestraft met sancties.

1609 Hiertoe wordt een sanctieregime ontworpen dat automatisch wordt opgeschaald naarmate landen langer niet meewerken.

1610 * We vangen op in de regio.

1611 De EU draagt financieel bij aan adequate opvangfaciliteiten in de buurt van brandhaarden.

1612 De EU intensiveert de financiële bijdrage aan UNHCR, de VN-vluchtelingenorganisatie, om ervoor te zorgen dat de omstandigheden in vluchtelingenkampen verbeteren

1613 * We moderniseren het VN-vluchtelingenverdrag.

1614 Het vluchtelingenverdrag stamt uit 1951 en was bedoeld om te voorkomen dat we Joden zouden terugsturen naar Nazi-Duitsland.

1615 Dit geldt uiteraard nog steeds.

1616 Oekraïners sturen we nu ook niet terug naar de door Rusland bezette gebieden.

1617 Het verdrag wordt, als het aan de VVD ligt, herijkt.

1618 Zo zetten we ons ervoor in om vast te leggen dat ieder continent een eigen verantwoordelijkheid heeft om brandhaarden te identificeren en een veilige opvang te creëren.

1619 Dit heeft als gevolg dat een veilige thuishaven niet altijd in de EU hoeft te worden geregeld, maar eerder in de regio kan worden gevonden.

1620 Totdat we het verdrag hebben gemoderniseerd, voeren we het verdrag strikt uit.

 

1621 Arbeidsmigratie

1622 Nederland en de Europese Unie krijgen grip op arbeidsmigratie.

1623 We moeten een kritischer en strategisch beleid voeren om te bepalen welke arbeidsmigranten van buiten de EU onze samenleving wel kan gebruiken en welke niet.

1624 Voor sommige sectoren kan arbeidsmigratie nuttig blijven, terwijl we het bij andere sectoren moeten beperken.

1625 Met strengere eisen zorgen we ervoor dat we alleen die arbeidsmigranten naar Nederland laten komen die voor ons land noodzakelijk zijn.

1626 Als het aantal arbeidsmigranten dat hierheen komt de draagkracht van onze samenleving overstijgt, nemen we extra maatregelen.

1627

1628 * We scherpen de eisen aan om als arbeidsmigrant naar Nederland te komen en we kijken naar die sectoren waar een tekort is.

1629 Bij arbeidsmigratie moet er eerste toegevoegde waarde worden aangetoond.

1630

1631 * We kijken kritischer naar welke arbeidsmigranten onze samenleving wel kan gebruiken en welke niet.

1632 Voor sommige sectoren kan arbeidsmigratie nuttig zijn en blijven, terwijl we arbeidsmigratie bij andere sectoren zullen moeten beperken.

1633 * Arbeidsmigranten worden gericht geworven naar de daadwerkelijke behoefte.

1634 Waar mogelijk werven we eerst arbeidskrachten binnen de EU, voordat deze van buiten de EU worden aangetrokken.

1635 In diverse sectoren is behoefte aan zowel hoog- als laaggeschoolde arbeidskrachten.

1636 Met de invoering van de ‘blauwe kaart’ zijn al stappen gezet om ervoor te zorgen dat hooggekwalificeerde werknemers van buiten de EU makkelijker in de EU kunnen werken.

1637

1638 * We maken, door middel van migratiedeals, afspraken met landen van herkomst om te bepalen voor welke sectoren arbeidsmigratie van toegevoegde waarde is.

1639 Hierbij houdt een lidstaat een opt out omdat de arbeidsmarktbehoefte in lidstaten verschillend kunnen zijn.

1640 Arbeidsmigratie toevoegen aan brede migratieovereenkomsten kan bijdragen aan het tegengaan van illegale migratie naar de EU.

1641 Bij het afsluiten van deze brede overeenkomsten dient de EU te kijken naar nieuwe modellen zoals circulaire migratie.

1642

1643 * We maken een vuist tegen schijnconstructies.

1644 Via oneigenlijk gebruik van de zogenaamde A1-route, kunnen arbeidsmigranten van buiten de EU via Oost-Europa goedkoop naar Nederland gehaald worden.

1645 Zulke schijnconstructies willen we stoppen, want het is oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden.

1646 De Europese Unie moet dit strenger controleren.

1647 Om grip te krijgen op arbeidsmigratie zowel binnen als buiten de EU nemen we de volgende maatregelen:

1648 * Misstanden aanpakken.

1649 Helaas schieten de arbeids- en leefomstandigheden in sommige sectoren nog te vaak ernstig tekort.

1650 Als deze sectoren hierin geen verbetering gaan laten zien, voeren we een uitzendverbod in.

1651 Arbeidsmigranten leven soms onder de radar.

1652 Dat leidt er toe dat fraude en misbruik onopgemerkt blijven.

1653 Daarom moeten we de registratie van arbeidsmigranten verbeteren.

1654 * Informatie-uitwisseling tussen arbeidsinspecties wordt niet alleen verbeterd, maar wordt vanzelfsprekend.

1655 * Werkgevers hebben de verantwoordelijkheid om eerst binnen het onbenutte arbeidspotentieel in eigen land op zoek te gaan naar werknemers.

1656 Als ze uiteindelijk toch voor arbeidsmigranten moeten kiezen, worden ze sterker verantwoordelijk gemaakt voor het welzijn van arbeidsmigranten die zij naar Nederland halen.

1657 We moeten voorkomen dat de nadelen van arbeidsmigratie door de samenleving moeten worden opgevangen.

1658

1659 * Als de noodzaak is aangetoond, moet de werkgever zich inspannen voor deugdelijke huisvesting om uitbuiting en exploitatie van arbeidsmigranten te voorkomen.

1660 In de glas- en tuinbouwsector zijn schrijnende voorbeelden van mensonwaardige omstandigheden, maar wanneer bewezen is dat de arbeid niet uit de interne markt te verhalen valt, is gerede huisvesting noodzakelijk.

1661 Daarvoor moet de werkgever zich inspannen. 1662

 

2118 H5: EU en financiën

2249 Een stevige EU

2278 Meerdere vormen van lidmaatschap helpen niet alleen de dilemma’s met betrekking tot toetreding op te lossen, maar ook dilemma’s op gebied van verdere integratie en eventuele afschaffing van sommige veto’s.

 

2280 Een toekomstgerichte EU

2281 Waar het de uitgaven betreft moet de Europese Unie kritisch naar de eigen begroting kijken.

2282 Begrotingsdiscipline moet ook voor de Unie gelden.

2283 In de afgelopen jaren zijn er veel nieuwe fondsen en instrumenten bijgekomen, gevuld met middelen vanuit leningen.

2284 Dit legt een grote druk op toekomstige begrotingen wanneer leningen terug moeten worden betaald.

2285 De Europese Unie zou daarnaast de begroting moeten richten op de prioriteiten voor de komende jaren; veiligheid, defensie, migratie en klimaat.

 

2294 * Prioritering is noodzakelijk binnen het financiële kader van de EU.

2295 De meerjarenbegroting zou beter moeten aansluiten bij de prioriteiten van de Europese Unie in de komende jaren.

2296 De begroting geeft financiële slagkracht aan de politieke prioriteiten van de EU.

2297 Voor de VVD is het belangrijk dat de begroting aansluit bij, en meebeweegt met deze prioriteiten, zoals veiligheid, defensie, migratie en klimaat.